Особистість дитини починає формуватися з перших місяців його життя і залежить не тільки від фізичних даних і умов життя малюка, але і від такої важливої форми пізнання світу, як мова і спілкування. Мова не є природженою властивістю людини, а передається від вихователів (спочатку членів сім’ї, друзів і потім вчителів) і розвивається, поступово ускладнюючись.
Навчити своє дитя мовним навичкам, розкрити його потенціал спілкування і допомогти оволодіти рідною мовою – обов’язок кожних батьків. Розвиток мовлення спирається на три головні компоненти: органи мовлення, особливості психіки і процес навчання. І проблеми можуть стосуватися кожного з них.
Нормальний хід формування мовлення протікає з однаковими стадіями у всіх дітей, індивідуальні відмінності можуть бути під час переходу від однієї стадії до іншої. Значне відставання малюка в мові стає виразно помітно лише до 3-4 років, коли стає складно скорегувати недоліки, так що чим раніше ви розпізнаєте симптоми, тим легше буде впоратися з проблемою.
Затримку мовлення дитини можна запідозрити не тільки за його помилками, але і небажанням спілкуватися, ознаками нерозуміння та відсутності належної реакції на ваші слова. Для кожного віку є свої контрольні моменти.
Симптомами затримки мовленевого розвитку прийнято вважати наступні:
Таким чином, дитина з віком повинна освоювати мовні навички у певному темпі, відставання від якого більш ніж на три місяці вважається критичним.
Затримка мовленевого розвитку у дітей може бути викликана різними причинами. Уповільнення темпу освоєння мови в одних випадках легко виправити заняттями з логопедом, в інших потрібне втручання невропатолога і навіть хірурга.
Невропатія, що виникла від родової травми або уроджені захворювання, повинна лікуватися під контролем фахівця. Прогнози при ранньому виявленні хвороби і адекватному лікуванні в цілому сприятливі. Однак ігнорувати проблему і затягувати з лікуванням не можна.
Затримка психо-мовного розвитку може бути ознакою аутизму, в цьому випадку логопед не зможе надати достатньої допомоги. Обстеження (консультація дитячого невропатолога, психолога, енцефалограма і томограма мозку) дадуть достатньо інформації, щоб виявити дефект і вжити заходів.
Органи мови повинні розвиватися нормально. Мовчання дитини або його нездатність освоїти артикуляцію простих звуків дає підстави для огляду на предмет дефектів порожнини рота, м’якого і твердого піднебіння, кісткової будови черепа, щелеп. Якщо такі дефекти відсутні, можна обмежитися заняттями в кабінеті логопеда або дома.
Відвідування логопеда та дитячого дефектолога вкрай необхідно для діагностики, адже тільки кваліфікованим фахівцем може бути виявлена затримка психічного та мовного розвитку. Сама уважна мати не в змозі дати професійну оцінку на рівні досвідченого лікаря.
Однак після обстеження, отримавши рекомендації, продовжувати займатися з дитиною можна і вдома, хоча логопеди часто наполягають на відвідуванні їх кабінету для індивідуальних занять.
Якщо ви вирішили своїми силами усунути дефект мови свого малюка, вам будуть потрібні деякі методики, завдяки яким можна прискорити розвиток мовного центру дитини.
Відмінні результати дають настільні ігри для дітей від 1 до 3 років. Вам знадобиться кілька наборів дитячого лото з барвистими картками, а ось літери краще відкласти до 4-5 років. Кубики з різноманітними простими фігурами теж знадобляться.
Для розвитку дрібної моторики придбайте один-два набори конструкторів (відповідно до віку, без деталей, які дитина може проковтнути або засунути в ніс, вухо), маленькі кубики для побудови «замків», невеликі іграшки реально існуючих тварин і об’єктів (заєць, лисичка, гриб, відерце, автомобіль, літак).
Займаючись півгодини, двічі на день, намагайтеся зацікавити дитину предметом, скажіть назву кожного, перевіряйте, чи зрозумів малюк, може він правильно вказати на предмет по вашому питанню.
Картинки з лото потрібно складати в різних послідовностях, невпинно промовляючи назви предметів, зображених на них. Наприклад, сьогодні складіть лото по кольорам, завтра – за формами, ускладнюйте завдання і навчіть дитину вибирати з карток тільки картинки тварин, за домомогою ваших підказкок.
Приготуйтеся до того, що вам потрібно буде багато розповідати. Навчання в цьому віці не будується на здогадках малюка, він не може зміркувати, що «ведмежа» і «зайчик» – це «тварини». Навіть якщо ви навчите його цьому слову, рівень абстракції малюка в 2-3 роки не такий високий.
Продовжуйте називати і розповідати про предмети, але не змушуйте дитину «вирішувати» складні для нього питання.
Можна займатися не лише іграми в слова.
Активізувати центр мови в лівій півкулі при затримці мовленевого розвитку можна за допомогою спеціального масажу:
Продовжувати масаж потрібно тривалий час – півроку-рік. Робіть перерви, але не більше, ніж на 2 дні. Наполягайте, якщо дитина не налаштована на масаж, але не ґвалтуйте у разі бурхливої негативної реакції.
Терпіння дітей слабо розвинене, тому ідіть на хитрість – маскуйте масаж під гру, робіть його під час прогулянки, купання, співайте пісеньки разом, просіть малюка «допомогти» вам, неважливо в чому, головне, якщо він категорично не любить масаж рук, спробуйте відволікти його хоча б розмовою.
В крайньому випадку відмовтеся від масажу на час, щоб дитина встигла забути, що ж йому не подобалося, і продовжуйте, як ні в чому не бувало. Масаж дуже ефективний, постарайтеся прикласти всі зусилля, щоб цей метод вам підійшов!
Якою б не виявилася причина затримки, докладіть всі зусилля, щоб допомогти своїй дитині оволодіти повними навичками мовлення, від вашого старанності залежить його майбутнє!