Вміння висловлювати свої думки правильно допомагає нам досягти взаєморозуміння в будь-якій ситуації — в розмові з чоловіком, хлопцем, у вихованні дітей, у роботі з клієнтами і співробітниками. Для легкого спілкування з подружками або кухонних балачок в дусі «як пройшов твій день» досить простих фраз і людської участі.
Але якщо ви хочете, щоб оточуючі сприймали вас всерйоз і прислухалися до точки зору, просто необхідно вміти подати свої думки чітко і грамотно. Як же навчитися цьому?
Чи не бувало у вас почуття збентеження і здивування, коли ваші слова не зрозумілі співрозмовнику? Стає дивно, чому ви не можете донести прості, здавалося б, думки.
Говоримо ми на одній мові, можемо без проблем обмінюватися нічого не значущими фразами, але як тільки справа стосується важливих повідомлень, між мовцями як ніби виростає стіна — у чому ж причина?
Зазвичай люди сприймають мову не просто як набір слів, а разом зі складним психологічним контекстом — сюди входить, наприклад, ставлення до вас особисто, готовність почути протилежну точку зору, загальний тон розмови (спокійний або роздратований), а ще рівень освіти співрозмовників і те, який сенс кожен з них вкладає в слова, які звучать.
Чи не правда, виходить важкувато? І тим не менше всі ми часто спілкуємося, не докладаючи особливих зусиль, щоб бути понятими.
Є старий армійський жарт, що все, що може бути зрозуміле неправильно — буде зрозуміле неправильно. Якщо вам дійсно важливий результат розмови, підключайте всю майстерність, щоб слухач зрозумів вас до останньої літери. А ми покажемо вам, в якому місці розмови найчастіше виникають проблеми, чому так відбувається і як з цим боротися.
Чому іноді нас не розуміють:
Коли візьметеся підтягнути себе в красномовстві, то ви самі легко знайдете ще декілька прогалин і натрапите на інші підводні камені мистецтва розмови. Головне, практикуйтеся, уважно слухайте себе і інших, концентруйтеся на центральній думці. А зараз почніть з декількох практичних прийомів, які поліпшать ваше спілкування з ким завгодно.
Від загальних рекомендацій перейдемо до конкретних — кожна рада нижче допоможе вам поліпшити вміння висловлюватися:
Електронне повідомлення або традиційний лист в конверті припускає, що ви добре підготували його зміст.
Як правило, надсилаючи повідомлення, ми знаємо, що змінити його текст вже не можна, тому дуже важливо з першого разу написати вдало. (Як би не довелося потім у повторних листах пояснювати, що конкретно ви мали на увазі, заплутуючись і заплутуючи адресата.)
Щоб написати зрозуміле і красиве письмо, використовуйте прийом видавця. Уявіть, що ви редактор, вам належить випустити в друк нову статтю, книгу і т. п. Від якості тексту буде залежати все — відгуки читачів, критиків, ваша репутація і заробіток.
Звичайно, якщо ви просто вітаєте тітку з Новим Роком, напартачити буде складно. А ось з робочих питань ви можете зіпсувати справу по повній програмі, якщо не попрацюйте над виразним викладом.
Перш за все, визначте мету послання. Від неї буде залежати структура листа. Можете просто переказати факти і подати їх як інформацію до роздумів — тоді слідкуйте за точністю і вірогідністю фактів, не дописуйте свої коментарі і домисли.
Якщо ж потрібно пояснення, побудуйте текст на класичній формулі: що повинно бути зроблено? — чому? — який має бути результат? Все! Без емоційних подробиць, скарг і загроз. І до речі, в листах хамський тон не менш шкідливий, ніж при живому спілкуванні, не використовуйте грубих виразів, інакше результат вас неприємно вразить, як би однозначно ви не висловилися.
Втіливши думки в текст, уважно перечитайте його кілька разів вголос (про себе), поставте себе на місце одержувача. Природно вийшло? Чи випливає логічно кожне речення з попереднього? Перевірте грамотність — і сміливо відправляйте, ви зробили все як треба.
У віддаленому режимі теж важливо вміти висловлювати свої думки правильно. Підготуйтеся до розмови: спокійно обміркуйте все, що хочете донести співрозмовнику, запишіть головні думки по пунктах — їх повинно бути не більше трьох, ще краще буде одне конкретне повідомлення.
Перш ніж висловитися, відрепетируйте свої слова, перевірте, чи не втрачена важлива частина інформації. Навіть у повсякденних справах це іноді доходить до смішного: ви домовилися зустрітися зі знайомим «у метро», він буде чекати на пероні, а ви — на поверхні, біля сходів.
По телефону ведіть ділову розмову з блокнотом — тези повинні бути у вас під рукою, щоб не збиватися, не піддаватися, коли абонент відводить убік. Говоріть одну важливу думку за раз, потім стежте за реакцією (питання «Зрозуміло?» деякі вважають неввічливим, краще запитайте, чи влаштовує така пропозиція, чи зручно, і слухайте відповідь).
І наостанок: не будьте занадто критичні до себе. Вчені знайшли виправдання нашій нездатності завжди і в будь-якій ситуації бути красномовними і логічними — люди думають набагато швидше, ніж говорять, в десятки разів швидше! Нам лише потрібно брати з потоку думок суть і підбирати до цього прості слова — це завдання і цікаве, і посильне для кожного з нас!