Психогігієна – це галузь медицини, що вивчає фактори та умови навколишнього середовища, які впливають на психічний розвиток і стан людини. Ця наука створює рекомендації зі зміцнення і підтримки психічного здоров’я дітей, підлітків і дорослих.
Психопрофілактика призначена для розробки заходів, що попереджають психічні захворювання та розлади, а також перешкоджають їх переходу у хронічну форму.
Психогігієна вивчає стан нервово-психічного здоров’я, його динаміку у зв’язку з різноманітними факторами зовнішнього середовища (природними, виробничими, соціально-побутовими). Крім того, ця галузь гігієни на основі отриманих даних розробляє спеціальні методи впливу на людину, щоб створити умови для зміцнення і збереження її психічного здоров’я.
В наш час психогігієна вивчає аналіз впливу навколишнього середовища на людей і в першу чергу на підлітків. Розрізняють наступні розділи науки:
У свою чергу, вікова гігієна насамперед включає рекомендації, спрямовані для дітей і літніх людей, тому що психіка цих вікових груп значно відрізняється від психіки звичайних дорослих.
Психогігієна і хороше здоров’я дітей і підлітків перш за все базуються на вікових особливостях і повинні забезпечувати правильне формування психіки. Потрібно розуміти, що діти чуйно реагують на найменші фізичні та емоційні впливи, тому велика роль відводиться належному вихованню дитини.
Основи психогігієни дітей:
У похилому віці також виникають свої специфічні манери. Це пояснюється тим, що обмін речовин значно уповільнюється, загальна працездатність знижується, та й пам’ять вже не така, як раніше.
Тому у літніх людей значно слабша психіка. Будь-яку емоційну травму вони болісно переживають, особливо, якщо це стосується знищення стереотипів. Підтримати психічне здоров’я допоможе встановлений режим дня, помірна праця і регулярні прогулянки.
Методи психогігієни включають в себе:
Більша частина життя людини проходить в спілкуванні з іншими людьми. Гарному настрою сприяють приємні слова, підтримка близьких, а ось зверхність, грубість можуть травмувати психіку, особливо у чутливих людей. Можна сказати, що в дружньому колективі психоклімат є сприятливим.
Проте є такий тип людей, які все занадто серйозно сприймають і не можуть гальмувати негативні емоції. Вони повинні перевиховати себе, адже труднощі в житті зустрічаються повсякчас. Для цього рекомендується навчитися правильно оцінювати ситуацію, керувати своїми емоціями.
На сім’ю покладена велика відповідальність, адже саме в цьому колективі формується особа, закладаються основи поведінки. Стосунки в сім’ї істотно впливають на людину, і тому вони є вагомими як для кожної окремої особистості, так і для суспільства в цілому.
Гарні сімейні стосунки будуються на взаємоповазі, любові і дружбі, спільних поглядах. Величезну роль грає взаєморозуміння, вміння йти на поступки. Дружнє середовище сприяє формуванню міцної сім’ї і створює хороші умови для виховання дітей.
Варто відзначити, що психогігієна у дітей і підлітків не тільки у впливі сім’ї, але і в організованому колективі, тобто в садку і школі. Зараз велика роль відводиться психогигиене навчальних занять. На час навчання припадає два вікові кризи 7 років і 15 років). У цей час діти дуже емоційні і сильно піддані впливу.
Психогігієна навчальних занять спрямована на сприяння гармонійному та своєчасному розвитку дітей та запобігання виникненню психотравмуючих ситуацій у школі. Навчання має приносити радість, позитивні емоції і запобігати напруженню, яке призводить до стомлення.
Варто відзначити, що психогігієна стресу нерозривно пов’язана з іншими розділами, в особливості з психогігієною дитини.
Адаптуватися до нових умов існування дітям дуже непросто, а більшості з них і досить болісно. Вони можуть відволікатися під час занять, займатися сторонніми справами, погано поводитися на перервах, бігати і кричати, або, навпаки, стати пасивними. Деякі можуть бентежитися при розмові з учителем і розплакатися через зауваження.
Нерідко виникають ознаки неврозів, діти втрачають апетит, стають примхливими, погано сплять вночі. Повністю адаптуватися до школи вдається лише всередині першого року навчання. Проте велику роль у формуванні особистості маленької дитини, підлітка відіграють саме навчальний заклад і поведінка вчителя.
На основі даних психогігієни, психопрофілактика розробляє систему заходів, що ведуть до зниження психічної захворюваності.
Профілактика поділяється на види, кожен з яких відповідає за ті чи інші фактори:
Психогігієна і психопрофілактика, а точніше їх методи роботи, впроваджуються спільними зусиллями лікарів і педагогів серед підростаючого покоління.
Рекомендації по збереженню психічного здоров’я:
Дотримання перерахованих вище рекомендацій створить умови для оптимізації працездатності як дітей, так і підлітків, крім того, зміцнить їх психічне здоров’я.