Гастрономічні заповіді. Як вести себе в ресторані?
Хороші манери ніколи не бувають зайвими. Якщо ж мова йде про відвідування ресторану, то вони переходять в категорію обов’язкових. І чим більш статусним є заклад, тим вищі вимоги і суворіші правила. Якщо ж слова “ресторанний етикет” звучать для вас не тільки гордо, але і лякають вас, то з ними треба познайомитися ближче. Читаємо рекомендації і сміливо вирушаємо на гастрономічне рандеву!
При вході в заклад
- Згідно правил етикету парі потрібно приходити в ресторан або разом, або чоловік неодмінно повинен випередити даму. Тому якщо, ви не впевнені у пунктуальності (а можливо, і в порядності) свого кавалера, то буде краще зустрітися з ним заздалегідь у нейтральному місці.
- В заклад першим входить чоловік, демонструючи тим самим свою ініціативність і готовність платити по рахунку. Проте в разі, коли біля дверей стоїть швейцар, даму пропускають вперед.
- Якщо чоловік прийшов першим, він повинен зустрічати супутницю не за столиком, а біля входу, щоб допомогти їй роздягнутися і провести до столу, не змушуючи розшукувати своє місце.
- У разі, коли збирається компанія, очікування тих, хто запізнився, триває 20 хвилин. Після цього присутні вже не пов’язують себе зобов’язаннями по відношенню до відсутніх і роблять замовлення.
- Якщо ви не резервували стіл, то зупиніться біля входу до вас підійде адміністратор і допоможе вибрати місце. Ходити по залу і шукати вільний столик у ресторані не прийнято. Навіть якщо ви його знайдете, він може виявитися вже замовленим.
- Даму прийнято садовити обличчям до залу, якщо стіл стоїть біля стіни, або обличчям до входу в зал, якщо він розташований по центру.
Замовлення страв та напоїв
- Якщо в компанії є чоловік, замовлення офіціанту робить він. Перед цим кавалер повинен допомогти своїй супутниці визначитися з вибором.
- Не бійтеся задавати питання, якщо є сумніви щодо складу. Остерігайтеся замовляти невідомі страви.
- Зроблене заздалегідь передзамовлення позбавить від необхідності довгого очікування початку трапези. Краще всього, якщо це будуть загальні холодні закуски.
- Якщо працівник закладу не записує замовлення в блокнот, то можна попросити повторити його на пам’ять. В принципі, він повинен зробити це сам, причому незалежно від наявності блокнота.
- Дамі однаково некоректно замовляти як особливо дорогі, так і надмірно дешеві на тлі інших страви.
- Черговість подачі страв регламентована правилами. Якщо потрібно її змінити, про це слід попередити заздалегідь.
- Не соромтеся запитувати склад страви, якщо він детально не розписаний в меню, коли в цьому є необхідність.
- Якщо у закладі відсутнє щось із заявленого в меню або вас що-небудь в ньому не влаштовує, не треба висловлювати невдоволення офіціантові. Він не має до цього ніякого відношення. Та й чи варто псувати собі вечір і ставити в незручне становище супутника? Крім того, знавці вкрай не рекомендують зі зрозумілих причин налаштовувати проти себе працівників закладу хоча б до закінчення подачі страв.
- Десерт замовляють окремо від решти замовлення, але з урахуванням часу його приготування.
- Про роздільний рахунок слід попередити відразу.
Поведінка за столом
- У жінок часто виникають труднощі з розміщенням сумочки. Якщо вона велика, то просто поставте її на підлогу. Клатч допустимо покласти на край столу. Сумку середніх розмірів можна поставити за спину. Якщо вільний сусідній стілець, то можна скористатися ним. Але не варто самостійно забирати стільці біля сусідніх столиків, навіть якщо вони порожні.
- Зверніть увагу на подані до замовленої страви столові прилади. Етикет в ресторані наказує користуватися ними за призначенням. Якщо ви не знаєте призначення прибору, то немає нічого непристойного в тому, щоб поцікавитися про це у офіціанта. Питати треба спокійно, без боязкості, але і без виклику.
- Лляна серветка призначена для того, щоб покласти її на коліна, закривши спідницю або штани. Верхній її край відгинається від себе на випадок необхідності промокнути губи. Робити це краще в кінці трапези, для інших випадків на столі присутні паперові серветки. Однак краще забруднити одну тканинну серветку, ніж залишити після себе на тарілці гору паперових.
- Дамі з яскраво нафарбованими губами варто промокнути їх перш, ніж пити з келиха. Сліди помади на склі – моветон.
- Руками їдять тільки те, до чого подається вологий рушник або спеціальна піала з теплою водою. Можна взяти руками хліб, канапе та дичину на кістці.
- Дути на гарячу їжу непристойно. Почекайте, поки вона охолоне.
- Покликати офіціанта окриками “Люб’язний!”, “Дівчино!”, “Молодий чоловік!” та іншими зверненнями і епітетами не прийнято. Досить підняти руку в той час, коли його погляд буде обернений на вашу сторону.
- Лимон до чаю допускається тиснути тільки тоді, коли він поданий половинкою. Нарізані скибочки кладуть в чай повністю.
- Етикет не забороняє попросити підігріти остиглу страву.
- Використані прилади кладуть тільки на тарілку.
- Не фотографуйте їжу.
- Непристойно починати їсти свою страву, якщо замовлення принесли поки тільки вам. У дорогих ресторанах такого не трапляється.
Рахунок
- Не потрібно говорити тисячу разів за вечір офіціантові “спасибі”. Краще залишити чайові.
- З ресторанного етикету їх розмір звичайно складає 10% загальної суми. Але в кінцевому підсумку це ваше бажання і оцінка ваших вражень від обслуговування.
- Про те, що трапеза закінчена, повідомлять вилка з ножем, покладені на тарілку паралельно.
- Якщо вони лежать хрест-навхрест, то це означає, що їжа була несмачна. Якщо їх кінці лише трохи схрещені, то це значить, ви вирішили ненадовго відійти і просите не забирати прилади.
В цілому ресторанний етикет не варто вважати списком непорушних правил і церемоній, які переслідують єдину мету – обтяжити нелегкий побут аристократичних дам і кавалерів. Він існує для того, щоб допомогти уникнути незручних ситуацій і полегшити взаєморозуміння клієнта і працівників закладу. Тому залиште собі на озброєння лише ті, які вважаєте раціональними і практичними у кожному окремому випадку.