Уява – це вміння, що дозволяє об’єднати і навіть змінити якісь спогади чи уявлення людини про навколишній світ. Фантазія допомагає створювати на цій основі щось, до цього часу було нереальним. Щоб стимулювати творчий розвиток, рекомендують більше уваги приділяти саме цим рисам. Але як розвивати фантазію і уяву, щоб дивовижні властивості проявилися повноцінно?
Якою буває уява?
Чим багатший досвід людини, тим простіше підключити до творчого процесу фантазію. Тому й бажано займатися розвитком здібностей з раннього дитинства.
Уяву можна диференціювати за трьома типами:
- Відтворювання, за допомогою якого відбувається модуляція ситуацій чи предметів за визначеним алгоритмом. Наприклад, читаючи цікаву книгу, людина на основі описів автора мимоволі доповнює образ героя якимись особливими рисами;
- Творчість – дає можливість створити щось нове, не спираючись на раніше заданий алгоритм. Саме цю рису необхідно розвивати у дитини, щоб усунути фактори, що сковують фантазію в дорослому віці;
- Некерована уява, притаманна практично всім дітям. Це здатність нестримно фантазувати на будь-яку тему, вигадуючи способи вирішення ситуацій, які неможливо здійснити на практиці. Тому слід заохочувати фантазії малюка, поступово навчаючи його контролю над уявою.
Уява чи фантазія дітей багатьом дорослим може здаватися дурістю. Часто подібні думки і вчинки вважаються нелогічними, недоцільними, такими, що шкодять дитині. Варто врахувати, що якими б казковими не були вигадки дитини, вона зацікавлена в процесі. Її мозок жадібно засвоює нові знання і на їх основі вигадує абсолютно незнайомий для дорослих світ.
Творчий початок: розвиваємо уяву і мислення дитини
Нерідко можна ознайомитися з внутрішнім світом дитини, прислухавшись до його фантазій. Якщо малюк постійно розповідає історії, в яких беруть участь вигадані персонажі, цілком можливо, в реальному житті йому не вистачає дружнього спілкування.
Розвиваючи уяву дитини, батьки наділяють малюка рисами, які, на думку багатьох світил науки, набагато більше впливають на здатність створення оригінальних ідей, ніж накопичені за роки життя енциклопедичні знання. Головне, зробити процес цікавим.
Для цього необхідно тісно брати участь в іграх дитини, показуючи на власному прикладі, як має працювати уява:
- Щоб розвинути творчу уяву, потрібно прищепити дитині інтерес до роботи з фарбами, пластиліном, підручними матеріалами. При цьому завдання дорослого – спрямувати фантазію дитини в потрібному руслі. Наприклад, запропонувати зобразити на папері тварину, якої не існує в природі, а потім повторити свою вигадку, використовуючи пластилін. Навіть під час звичайної прогулянки можна фантазувати, на що схожі хмари, що пропливають небом, або зібрати шишки, поцікавившись у малюка, що можна зробити з таких природних матеріалів;
- Хороші вправи для розвитку уяви – театральні постановки. Як правило, дорослі роблять одну і ту ж помилку, задумавши сімейну виставу до дня народження малюка або до Нового року. Вони заздалегідь складають сценарій і готують реквізит, відводячи наймолодшому члену сім’ї роль виконавця. Краще, якщо дитину буде залучено до процесу з самого початку, вносячи режисерські пропозиції щодо вистави, характери героїв, допомагаючи майструвати костюми;
- До речі, психологи зазначають, що в цьому випадку можна не тільки розвинути творчість, а й перемогти різні дрібні фобії. Наприклад, дитина боїться засинати в темряві, бо ві сні може прийти страшне чудовисько. Можна присвятити цілий спектакль боротьбі відважного героя з монстром, який ховається під ліжком. Природно, у заключній сцені герой обов’язково повинен стати переможцем;
- Ще один спосіб розвинути фантазію – грати в «питання і відповіді». Суть проблеми досить проста. Дорослий несподівано задає дитині дивне питання, а дитина пояснює, як би вчинила у цій ситуації. Необов’язково проводити гру за столом, можна використати для неї час прогулянки або похід із садка додому. Питання можуть бути досить дивними: наприклад, що малюк зробив би, якби міг літати, як птах?
Постійно граючись із дитиною в подібні ігри можна забезпечити розвиток творчого підходу. Але якщо людина не отримала в дитинстві такої підтримки, як розвинути уяву у дорослому віці?
Як забезпечити розвиток лівої півкулі?
Відомо, що логіка і аналітика – прерогативи правого відділу центрального мозку. А ось за інтуїцію, уяву, здатність виконувати музику, писати вірші, мріяти відповідає ліва півкуля. Якщо вона є домінантною, людина не відчуває труднощів із фантазією.
Існує кілька найпростіших способів визначення домінантної півкулі:
- Треба схрестити руки на грудях. Передпліччя якої руки виявиться зверху, то півкуля і є домінантною;
- Той же принцип простежується і в наступному способі – необхідно сплести пальці і звернути увагу, лівий або правий великий палець розташований зверху;
- Можна визначити домінуючу півкулю за провідним оком. Потрібно з’ясувати, яким оком зручніше прицілюватися.
Якщо необхідно розвивати візуалізацію і уяву рекомендується щодня виконувати перелік нескладних вправ:
- Потрібно сісти прямо, закривши очі. Потім, зберігаючи спокійне рівне дихання, уявити свій мозок, поділений на 2 півкулі. Слід спробувати встановити своєрідний зв’язок, проникаючи в ліву півкулю лівим оком і, відповідно, правим у праву. Після цього уважно розглянути обома очима поміж півкуль мозолисте тіло;
- Повільно вдихнувши і ненадовго затримавши подих, видихають повітря, одночасно направляючи на ліву півкулю потік свідомості. Вправу повторюють для правої півкулі. Можна використовувати числа і літери. Для цього в праву півкулю мозку проектують набір букв, повторюючи їх до тих пір, поки комбінація не почне викликати приємні відчуття. У ліву півкулю проектують набір чисел;
- Розвинути функції лівою півкулі, можна, працюючи фізично правою частиною організму – навчання жонглювати, малювати, робити максимальну кількість стрибків на правій нозі. Можна спробувати змінити провідну руку, це змусить мозок працювати активніше;
- Природно, необхідно більше часу приділяти художньому розвитку, відвідуючи музеї, галереї, переглядаючи фільми і спектаклі. Однак не варто задовольнятися роллю спостерігача. Потрібно розвивати аналітичне мислення, аналізуючи сюжети картин і вчинки героїв, намагаючись зрозуміти, як самі повели б себе в ситуації, що склалася;
- Необхідно працювати і з такою рисою, як увага, старанно запам’ятовувати запахи, звучання музичного інструмента у переході, поєднання фарб на банері, розвиваючи візуалізацію, згадуючи найменші деталі відтінків палітри;
- Важливо розвивати просторову уяву, представляючи вигаданих героїв у 3D, уважно розглядаючи їх з усіх сторін. У цьому допоможе найпростіша дитяча гра – ліплення з пластиліну.
Якщо людина розуміє, що їй необхідно розвивати фантазію, значить, вона нею не обділена. Просто необхідно підштовхнути приховані здібності до реалізації, активізувавши мозок. У цьому випадку і неординарні особливості мислення незабаром дадуть про себе знати.