Перший урок для вчителя – не менш хвилююча подія, ніж аналогічний досвід у дитини. Хоча питання дисципліни в класі хвилює не тільки молодих педагогів, але і викладачів зі стажем. Адже від того, як діти поводяться на уроці, залежить не тільки їх ступінь засвоєння матеріалу, але й подальший контакт з учителем. Існує думка, що поведінка дітей на уроці залежить від того, чи подобається їм предмет. Насправді, причина в іншому – в умінні вчителя зацікавити, організувати і привернути увагу учнів.
Щоб вибрати правильний підхід до учнів, потрібно враховувати особливості їх віку: не секрет, що найбільш важкий підлітковий період, коли будь-яка дрібниця може стати причиною емоційної катастрофи.
Хоча складності є в кожному віці:
Приступаючи до педагогічної роботи, молодий вчитель повинен з перших днів зарекомендувати себе і створити принципи будування відносин з дітьми. Невпевненість у своїх силах, спроба всім сподобатися, допускання проявів не поваги до себе –всі ці фактори призведуть до того, що дисципліни в класі не буде, і дати учням знання не вийде.
Тому спочатку треба вибудувати власний образ і дотримуватися основних його проявів:
Такий образ вчителя дасть результат.
По-перше, діти будуть захоплені уроком і новою темою, їм буде цікаво вивчати інформацію.
По-друге, вони побачать авторитет вчителя і зрозуміють, що поводитися треба обережно, тихо, не викликаючи гнів вчителя. Надалі такий спосіб треба підтримувати і зміцнювати, тоді дисципліна на уроці буде формуватися сама собою.
Поведінка учнів, особливо в молодших класах, нагадує сніговий ком. Якщо один починає розмовляти і бавитися, то інші діти підхоплюють його поведінку, і вже через кілька хвилин у класі оглушливий шум, плутанина і хаос. Багато молодих вчителів розгублюються, намагаються перекричати учнів, роблять різкі рухи, чим ще більше посилюють шумну атмосферу. Але намагатися продовжувати урок і розповідати тему в таких умовах теж неможливо.
Для заспокоєння загального шуму і відновлення дисципліни варто запам’ятати і застосовувати кілька правил:
Діти шумлять і бавляться з двох причин: або їм нецікаво, або вони знають, що можуть дозволити собі це робити. Тому важливо встановити такі правила, щоб така поведінка була неприпустимою.
Безумовно, вчителю зі стажем простіше вести урок і налагодити дисципліну в класі. Молоді педагоги можуть переймати досвід і прислухатися до порад кваліфікованих викладачів, щоб в перші дні уникнути багатьох помилок у спілкуванні з учнями.
Наприклад, багато досвідчених вчителів кажуть, що з самого початку намагаються зрозуміти, хто в класі «заводила». Як правило, це сама галаслива і весела дитина, на яку інші дивляться з захопленням і готові підтримати, якщо вона починає бавитися. Виділивши такого учня або навіть декількох, досвідчений вчитель намагається постійно контролювати його увагу і вміє задіяти його на уроці, щоб у нього не залишалося часу і бажання відволікатися.
Ще однією хитрістю, яка дозволяє заволодіти дитячим увагою, є переміщення вчителя по класу. Пояснюючи новий матеріал або контролюючи написання самостійної роботи, можна пересуватися по класу, сісти за одну з парт, стати в протилежному кутку кімнати. Така дія зацікавить дітей.
Використання підручних матеріалів і нестандартних методів пояснення давно допомагає багатьом педагогам не тільки володіти увагою учнів і організувати дисципліну, але і більш доступно пояснювати новий матеріал.
Малюнки, графіки, відеоролики, діаграми і схеми, тести і загадки – всі ці інструменти змінюють звичний хід уроку і дають можливість дітям засвоїти тему, розрядити обстановку заглибленості в книгу, урізноманітнити метод викладу.
Щоб організувати дисципліну на уроці, потрібно розуміти дітей і їх потреби. А для цього доведеться зрозуміти, чим вони живуть, що їх турбує, і як їх зацікавити в будь-якому віці. Цим і відрізняється хороший педагог від звичайного – умінням знаходити спільну мову з будь-якими учнями.