Перший урок для вчителя – не менш хвилююча подія, ніж аналогічний досвід у дитини. Хоча питання дисципліни в класі хвилює не тільки молодих педагогів, але і викладачів зі стажем. Адже від того, як діти поводяться на уроці, залежить не тільки їх ступінь засвоєння матеріалу, але й подальший контакт з учителем. Існує думка, що поведінка дітей на уроці залежить від того, чи подобається їм предмет. Насправді, причина в іншому – в умінні вчителя зацікавити, організувати і привернути увагу учнів.

Щоб вибрати правильний підхід до учнів, потрібно враховувати особливості їх віку: не секрет, що найбільш важкий підлітковий період, коли будь-яка дрібниця може стати причиною емоційної катастрофи.

в класіХоча складності є в кожному віці:

  • діти в початковій школі характеризуються швидкою втратою концентрації уваги, тому потрібно постійно вигадувати, як їх зацікавити;
  • старшокласники на все мають свою думку і впевнені, що краще знають, чи їм потрібен той або інший предмет, чи ні.

Образ ідеального вчителя для дітей

Приступаючи до педагогічної роботи, молодий вчитель повинен з перших днів зарекомендувати себе і створити принципи будування відносин з дітьми. Невпевненість у своїх силах, спроба всім  сподобатися, допускання проявів не поваги до себе –всі ці фактори призведуть до того, що дисципліни в класі не буде, і дати учням знання не вийде.

дисципліна на уроціТому спочатку треба вибудувати власний образ і дотримуватися основних його проявів:

  • ставитися до дітей доброзичливо, говорити спокійно і з посмішкою;
  • побудувати подачу матеріалу таким чином, щоб він викликав інтерес у дітей;
  • правильно розрахувати час уроку, послідовно викладати матеріал, чергувати лекцію і практику;
  • постаратися встановити контакт з дітьми, називати їх по іменах та залучати в процес спілкування кожного учня;
  • використовувати нестандартні методи навчання та урізноманітнювати урок;
  • не дозволяти дітям розмовляти, кричати. Потрібно реагувати на всі порушення, а не ігнорувати їх.

Такий образ вчителя дасть результат.

По-перше, діти будуть захоплені уроком і новою темою, їм буде цікаво вивчати інформацію.

По-друге, вони побачать авторитет вчителя і зрозуміють, що поводитися треба обережно, тихо, не викликаючи гнів вчителя. Надалі такий спосіб треба підтримувати і зміцнювати, тоді дисципліна на уроці буде формуватися сама собою.

Що робити, якщо дисципліна порушена

Поведінка учнів, особливо в молодших класах, нагадує сніговий ком. Якщо один починає розмовляти і бавитися, то інші діти підхоплюють його поведінку, і вже через кілька хвилин у класі оглушливий шум, плутанина і хаос. Багато молодих вчителів розгублюються, намагаються перекричати учнів, роблять різкі рухи, чим ще більше посилюють шумну атмосферу. Але намагатися продовжувати урок і розповідати тему в таких умовах теж неможливо.

слухняні учніДля заспокоєння загального шуму і відновлення дисципліни варто запам’ятати і застосовувати кілька правил:

  1. Важливо постійно підтримувати контакт з дітьми і відстежувати їх найменше відволікання від предмета. Якщо якась дитина втратила інтерес, відволіклася у вікно або почала звертатися до інших дітей, можна задіяти її, поставити запитання або попросити вийти до дошки.
  2. Якщо «сніжний ком» не вдалося зупинити в зародку, діти почали шуміти і бавитися, то вчителю краще замовкнути взагалі і почекати паузу. Як правило, такий прийом спрацьовує, і в класі встановлюється тиша. Після цього потрібно строго і серйозно, але не підвищуючи голосу, сказати, що урок буде тривати тільки за наявності уваги і дотримання тиші.
  3. На дітей не можна кричати, краще взагалі не підвищувати голос. З самого першого уроку з новими учнями важливо показати їм повагу до їх особистості, не принижувати їх старань і заслуг, не нехтувати жодною дитиною. Отримати повагу від учнів можна тільки у відповідь на власне аналогічне ставлення.

Діти шумлять і бавляться з двох причин: або їм нецікаво, або вони знають, що можуть дозволити собі це робити. Тому важливо встановити такі правила, щоб така поведінка була неприпустимою.

Маленькі хитрощі досвідчених вчителів

Безумовно, вчителю зі стажем простіше вести урок і налагодити дисципліну в класі. Молоді педагоги можуть переймати досвід і прислухатися до порад кваліфікованих викладачів, щоб в перші дні уникнути багатьох помилок у спілкуванні з учнями.

уважні учніНаприклад, багато досвідчених вчителів кажуть, що з самого початку намагаються зрозуміти, хто в класі «заводила». Як правило, це сама галаслива і весела дитина, на яку інші дивляться з захопленням і готові підтримати, якщо вона починає бавитися. Виділивши такого учня або навіть декількох, досвідчений вчитель намагається постійно контролювати його увагу і вміє задіяти його на уроці, щоб у нього не залишалося часу і бажання відволікатися.

Ще однією хитрістю, яка дозволяє заволодіти дитячим увагою, є переміщення вчителя по класу. Пояснюючи новий матеріал або контролюючи написання самостійної роботи, можна пересуватися по класу, сісти за одну з парт, стати в протилежному кутку кімнати. Така дія зацікавить дітей.

Використання підручних матеріалів і нестандартних методів пояснення давно допомагає багатьом педагогам не тільки володіти увагою учнів і організувати дисципліну, але і більш доступно пояснювати новий матеріал.

Малюнки, графіки, відеоролики, діаграми і схеми, тести і загадки – всі ці інструменти змінюють звичний хід уроку і дають можливість дітям засвоїти тему, розрядити обстановку заглибленості в книгу, урізноманітнити метод викладу.

Щоб організувати дисципліну на уроці, потрібно розуміти дітей і їх потреби. А для цього доведеться зрозуміти, чим вони живуть, що їх турбує, і як їх зацікавити в будь-якому віці. Цим і відрізняється хороший педагог від звичайного – умінням знаходити спільну мову з будь-якими учнями.